|
Religia:Lutheran
Adresa:str. Curtea Honterus Johannes nr. 2
Hram:Sf. Maria
Constructia bisericii in stil gotic a inceput in anul 1383 in timpul
parohului Thomas Sander, pe locul unei stravechi biserici in stil
romantic din prima jumatate a secolului al XIII-lea. La prima invazie a
turcilor in anul 1421, biserica, inca neterminata, a fost distrusa in
mare parte. Constructia bisericii a durat pana in anul 1477. Din cele
doua turnuri proiectate initial la fatada vestica a bisericii a fost
ridicat numai turnul sudic cu o iinaltime de 65 m. In turn au fost
asezate trei clopote, din care cel de 6. 300 kg este cel mai mare
clopot din Romania. Biserica Neagra este o biserica de tip hala, caracterizata prin
inaltimea egala a navei centrale si a navelor laterale, spre deosebire
de tipul bazilica, la care nava centrala este mai inalta decat cele
laterale. Corul bisericii, construit in stilul goticului tarziu, este
si el ca o hala inalta structurata in trei nave. Conceptia
arhitectonica si ornamentatia sculpturala a corului prezinta asemanari
cu corul bisericii evanghelice din Sebes-Alba. Influenta scolii de
arhitectura a familiei Parler - ale carei capodopere sunt bisericile
Sf. Sebaldus din Nürenberg si Sf. Vitus din Praga - se resimte la
Brasov mai mult decat la Sebes-Alba. Lumina patrunde prin vitralii
inalte, frumos profilate, conferind, corului o luminozitate deosebita.
Biserica Neagra are sase portaluri cu ancadramente sculptate, cu
ornamente de o bogatie remarcabila, care confera aspectului exterior al
monumentului o nota originala. Printre ele se remarca in mod deosebit
portalul de vest si cele doua portaluri de pe partea de nord. Pridvorul
sudic al edificiului are canate din lemn de stejar cu o inscriptie
prezentand anul 1477. In anul 1542, pe timpul reformatului Johannes
Honterus, s-a introdus slujba religioasa dupa ritul evanghelic -
lutheran in limba germana. Pe peretele estic al navei laterale sudice
se afla un tablou (ulei pe panza) , realizat de pictorul Fritz
Schullerus (1866-1898) reprezentand juramantul sfatului orasenesc pe
"Cartea Reformei" a lui Honterus, in anul 1543. Marele incendiu din anul 1689 a distrus indeosebi acoperisul si
interiorul cladirii. Renovarea a durat aproape 100 de ani rastimp in
care a fost ridicat acoperisul inalt de 20 m in forma care se pastreza
si astazi. Cu aceasta ocazie acoperisul s-a prelungit si deasupra
galeriei, care inainte era descoperita. Galeria este sculptata cu patru
lobi ajurati si inconjura biserica la baza acoperisului. Ca urmare a
renovarii bisericii in secolul al XVIII-lea, interiorul si-a pierdut
partial aspectul gotic. Boltile gotice initiale au fost inlocuite cu bolti semicilindrice.
Intre anii 1710-1720, pentru a mari capacitatea bisericii, in navele
laterale s-au construit galerii stil baroc. Integrarea acestora in
arhitectura gotica a monumentului s-a rezolvat cu o intuitie artistica
deosebita. In interiorul bisericii se pastreaza astazi unele piese de
mobilier si obiecte de cult remarcabile. Cristelnita din bronz - donata
in anul 1472 de catre parohul Johannes Reudel - nu a fost afectata de
marele incendiu din anul 1689 si este una din lucrarile cele mai de
seama ale mesterilor locali turnatori in bronz, din evul mediu. Pentru
inprejmuirea cristelnitei, in anul 1716 fierarul Meensen Hannes a
confectionat un grilaj frumos ornamentat din fier forjat. Din perioada
anterioara marelui incendiu s-a pastrat si pictura murala din pridvorul
sudic, executata dupa anul 1476. Pictura prezinta figura Mariei cu
pruncul, asezata intre Sf. Ecaterina (cu simbolul ei, roata si palosul)
si Sf. Varvara (tinand in mana un turn) . In colturile de jos ale
picturii se afla stemele regelui Matei Corvin si a sotiei sale Beatrice
de Napoli-Aragon. Pictura apartine din punct de vedere artistic
stilului gotic tarziu, dar prezinta si influente ale Renasterii
italiene. In Biserica Neagra se mai pastreaza si trei canate cu cinci tablouri de
la altarul din Feldioara (sfarsitul secolului XV-lea) , unul din cele
mai valoroase altare poliptice in stilul goticului tarziu din
Transilvania. Actualul altar in stil neogotic al Bisericii Negre a fost
construit in anul 1866. Pe peretele frontal al navei laterale de nord
se afla o pictura in ulei pe panza a pictorului brasovean Hans Eder
(1883-1955) reprezentand nunta din Cana (1932) . Amvonul in stil baroc
(1696) , cu tot caracterul lui provincial, se incadreaza in ansamblul
interiorului. Pe stalpul din fata amvonului se afla in relief stema
orasului Brasov - coroana pe un trunchi de copac cu radacini -
deasupra, stema regelui Matei Corvinul. Stranele cele mai vechi din
navele laterale dateaza din anul 1696, altele din prima jumatate a
secolului XVIII-lea, prezentand o frumoasa ornamentatie in stil baroc
sculptata in lemn. Picturile pe lemn de pe stranele fostelor bresle de
mestersugari prezinta motive folcloristice interesante. Stranele
neogotice din cor dateaza din anul 1866, iar bancile din stejar cu
spetezele mobile din nava centrala au fost montate in anul 1937. In
spatiile laterale ale antreului dinspre vest s-au zidit vechile pietre
funerare ale unor personalitati brasovene din secolele XVI-XVIII.
Aceste pietre acopereau odinioara mormintele din interiorul bisericii
si au fost scoase cu ocazia ridicarii altarului neogotic (1866) si a
construirii instalatiei de incalzire cu aer cald (1937) . Orga Bisericii Negre - una din cel mai mari din sud-estul Europei -
este renumita pentru sonoritatea ei de o rara frumusete. Cu circa 400
de tuburi, a fost construita intre anii 1836-1839 de catre
constructorul de orgi Buchholz din Berlin. In ultimele decenii, in
lunile de vara se organizeza stagiuni de concerte cu muzica de orga. De
asemenea, s-au facut inregistrari pentru discuri. In anul 1924, s-a
extins galeria din fata orgii, pentru a permite sustinerea unor
concerte mari de muzica sacra cu participarea corului bisericii. Biserica este celebra si prin alte lucruri: astfel, în clopotnita se
afla cel mai mare clopot din spatiul românesc, un clopot din bronz care
cântareste 6 tone. Un tezaur deosebit de valoros al Bisericii Negre il constituie
covoarele anatolice din secolele XVII-XVIII care in ansamblul lor
reprezinta una din cele mai bogate colectii de covoare anatolice din
Europa. Covoarele din regiunile Brussa, Usak si Ghiordes din Asia Mica,
renumite centre ale artei confectionarii covoarelor, au fost donate
bisericii de catre breslele mestesugarilor din oras, de catre negustori
si alti cetateni ai orasului. Diversitatea motivelor si bogatia
coloritului stralucit al acestora confera interiorului bisericii un
farmec deosebit. Biserica - construita in principu din gresie - a fost afectata in
decursul vremurilor de numeroase cutremure, necesitand astfel lucrari
de intretinere si renovare continue. In anii 1654-1656 s-au construit
doua contraforturi exterioare pentru sprijinirea arcului de trimf, alte
lucrari de restaurare efectuandu-se in secolele XIX-XX. Renovarile din
anii 1937-1944 au consolidat in primul rand corul. In exterior au fost
refacute fialele, iar statuile contraforturilor, din secolul al XV-lea,
au fost inlocuite cu copii, originalele fiind adapostite in interiorul
bisericii. Intre anii 1969-1977, din fondurile statului s-au realizat
ample lucrari de renovare si de rstaurare a acoperisului, a fatadei de
sud si a interiorului bisericii. Dupa cutremurul din 1977, restaurarea
a fost continuata din fondurile comunitatii bisericesti, din colecte si
donatii. S-au consolidat boltile, interiorul bisericii a fost zugravit
si la toate ferestrele s-au montat geamuri speciale cu proprietati
filtrante, pentru protejarea covoarelor impotriva actiunii razelor
ultraviolete. Dupa incheierea lucrarilor de renovare in interior, la 27 mai 1984 a
avut loc reinaugurarea bisericii in prezenta unor numeroase
personalitati din tara si strainatate. Lucrarile de renovare in
exterior continua.
|
|